RSS feliratkozáshoz kattintson ide!
Így takarékoskodjunk az üzemanyaggal...
Soha nem volt még ilyen drága az üzemanyag a magyar kutakon. Nemrég emelte a MOL a benzin, és a gázolaj nagykereskedelmi listaárát. Talán soha nem volt még akkora jelentősége annak, hogy okosan használva akár 20-30 százalékkal is csökkenthető járművünk fogyasztása.
A gépjárművezetés során több olyan elem is adódik, amelynél kis odafigyeléssel már jelentős eredmények érhetők el. A legfontosabb, hogy mindig kerüljük a felesleges elindulásokat és megállásokat, és minél egyenletesebb tempóban igyekezzünk haladni. A piros lámpa előtti araszolás például többszörösére növeli a fogyasztást, hiszen egy alkalom helyett három-négyszer is elindul az autó, mielőtt mozgásba lendülne.
A nagy fékezések szintén növelik a fogyasztást, ezért mindig igyekezzünk kellő követési távolságot tartani, hogy legyen időnk alkalmazkodni a forgalmi helyzet változásaihoz. Célszerű megtervezni az útvonalat is annak érdekében, hogy elkerüljük a felesleges oda-vissza utakat. Hasznos kellék ehhez a navigációs rendszer - ez a berendezés ma már egyre olcsóbb (a legtöbb okostelefonban is van ilyen program), ráadásul a modern készülékek a dugókat is segítenek elkerülni.
Országúton és autópályán sem éri meg száguldozni. Ha 100 kilométeres távolságot 140 km/óra helyett 120 km/óra sebességgel teszünk meg, csupán nyolc perccel érünk később célba, viszont megtakarítunk nagyjából 1500 forintot. Az is nagyon fontos, hogy 130-140 km/óra felett hatványozottan nő a balesetveszély, vagyis a kicsit visszafogottabb tempó a kockázatokat is csökkenti.
A takarékos üzemeltetésnek persze alapeleme a gépjármű kifogástalan műszaki állapota is: fontos, hogy a keréknyomást - hideg guminál - mindig ellenőrizzük, hiszen az előírtnál alacsonyabb nyomású gumik jelentős túlfogyasztást okoznak. A gyújtógyertyák cseréjével sem éri meg megvárni, míg meghibásodnak: egy kopott gyertya szintén jelentős túlfogyasztást tud okozni, csakúgy, mint az erősen szennyezett légszűrő. A légellenállást növelő tartozékokat (tetőcsomagtartó, kerékpártartó) csak addig hagyjuk az autón, amíg szükséges.
A hosszú alapjárati üzem szintén kerülendő: a motor bemelegítését - néhány másodpercnyi járatás után - inkább már menet közben, a terhelést fokozatosan növelve végezzük. Ha látjuk, hogy a megállás 25 másodpercnél hosszabbnak ígérkezik (például vasúti átjáróban), akkor érdemes leállítani a motort, hiszen az újraindítással ekkor már kevesebb üzemanyag fogy, mint a járatással.
Nem szabad guruló raktárnak használni az autót. Minden, a használatához nem nélkülözhetetlen tárgyat ki kell belőle pakolni, ugyanis minden kg növeli a fogyasztást. Az autógyárak legújabb modelljeikkel kapcsolatban már büszkén hangoztatják, hogy az nem lett nehezebb a több és jobb felszereltsége ellenére sem. Vannak olyan gyártók is, amely egyenesen a tömegcsökkentésben látják az üdvözítő megoldást, a hibrid és egyéb alternatív hajtások előtt, mellett. Amin nem szabad spórolni, az viszont a jármű kivilágítása, minden napszakban, minden úton. Annyival nem fogyaszt többet a felkapcsolt lámpák miatt, mint amit nyerni lehet egy elmaradt balesettel!
Egy olvasó javaslata e témában:
A motorfék takarékosabb: akkor ugyanis az autó megszünteti a befecskendezést, hisz látja nem fog lefulladni, ilyenkor ugyanis a gördülés (kerekek) mozgatják a dugattyúkat. Üresbe téve beindul az alapjárati befecskendezés, hogy a motor valamivel üzemeljen, hiszen üzemanyag nélkül lefulladna! Továbbá motorféknél az üzemi fékkel (lábfék, kézifék) is spórolsz, és így később kopik el.
Érdemes megfontolni ezenkívül a gázüzemre való áttérést, vagy ilyen autót vásárolni, ezzel lehet a legtöbbet megtakarítani.
Forrás: richpoi.com / Kép: Vezess.hu