RSS feliratkozáshoz kattintson ide!
Az autók is belépnek az internetes számítási felhőbe
A Ford legújabb tervezésű autója nem csupán egy gépjármű lesz, hanem egy "cloud computing" eszköz is, tájékoztat a Discovery.
A Frankfurti Autókiállításon bemutatkozó Evos egyike az első olyan
autóknak, ami adatot tárol és hív le az Internetről. Az úgynevezett
számítási felhőről legtöbbször a Google, a Flickr és a Facebook ugorhat
be, olyan fájlok, fényképek, üzenetek és dokumentumok kapcsán, amik nem
a gépünkön, hanem az interneten, egy "felhőben" helyezkednek el. Az
utóbbi időben ez a trend azonban kezd elmozdulni a kevésbé adatalapú
üzletek irányába, ami alól immár az autógyártás sem kivétel.
Egy internethez kapcsolódó jármű számos előny jelenthet vezetője
számára. Hozzáférve a világhálóhoz valósidejű időjárási és közlekedési
adatokat kérhet le, amivel megtervezheti az ideális útvonalat,
figyelmeztethet a balesetekre, vagy akár ráhangolhatja beállításait az
útviszonyokra a jobb vezethetőség érdekében. A felfüggesztések és a
kormányzás menet közbeni állíthatósága műszakilag nem újdonság, ezek a
technikák már az 1990-es évektől jelen voltak az autósport
csúcskategóriáiban.
Az új technikák bevezetésén a Ford németországi mérnökei dolgoznak. A
tervek szerint a jövő járművei képesek lesznek figyelemmel kísérni a
vezető szívritmusát, észlelve, ha a volánnál ülőt fokozott stressz éri,
vagy valamilyen komolyabb szív és érrendszeri rendellenesség, például
egy szívroham veszélyezteti, ekkor a jármű gondoskodhat a segélyhívásról
és önmaga biztonságos leparkolásáról. Vannak persze ennél jóval
egyszerűbb feladatok is, amit egy internetes kapcsolattal meg lehet
oldani, ilyen például az iTunes médiakönyvtárunk elérése.
Bár a fentebbi felsorolás egy fedélzeti számítógéppel is megoldható, az
internetes autó jelentős költségmegtakarítást jelent, magyarázta a cég
elektronikai rendszer kutató és fejlesztő részlegének az igazgatója, Jim
Buczkowski. A jármű olyan jól bevált és széles körben alkalmazott ipari
szabványokon fog alapulni, mint a WiFi és a Bluetooth, amik már jó
ideje jelen vannak az internetképes eszközökben, vagyis nem kell pénzt
fecsérelni gyártóspecifikus rendszerek kifejlesztésére, emellett pedig
lehetővé teszi a vezetésközpontú mobil alkalmazások használatát, amik
aktív kapcsolatban állnak az autóval. "Minden jel arra utal, hogy a
mobiltelefonok maradnak a kapcsolattartás központi elemei" - tette hozzá
Buczkowski.
Minél több autó lesz "online", annál hatékonyabbá válik az egymással
történő kommunikációjuk, függetlenül attól, hogy melyik gyártó termékei.
Robin Chase, a mobil alkalmazásokat ügyesen kihasználó Zipcar és a
Buzzcar autómegosztó cégek egyik alapítója szerint, minél több jármű
rendelkezik internetes kapcsolattal, annál hasznosabbak lesznek a felhők
adatai. Például sok hibrid autó hatékonysága magától a vezetőtől függ,
milyen távolságokon használja a járművét, milyen sebességgel közlekedik.
Ezek nélkül az adatok nélkül nehéz eldönteni, milyen autót válasszon az
ember. "Jelenleg az összes adat megreked az autómban" - mondta Chase. "Feltöltve a felhőbe számos érdekes információt nyerhetünk belőlük."
Ahogy az Amazon képes volt felhasználni sok millió vásárló adatait
vásárlási szokásaik nyomon követéséhez, ugyanúgy a gépjárművek adatai is
hasznos információkkal láthatják el a forgalomtervezőket. Chase szerint
sok Google alkalmazás ötlete fel sem merült azelőtt, hogy a Google
elkezdte gyűjteni az adatokat.
Az internethez kapcsolt, sőt az internetes adatok alapján döntéseket
vagy javaslatokat hozó autónak van egy komoly kockázata is, mégpedig a
rendszerek feltörése és rosszindulatú, vagy egyszerűen csak amatőr
manipulálása, ami komoly problémákhoz, balesetekhez vezethet,
figyelmeztet Andre Platzer, az amerikai Carnegie Mellon Egyetem
számítógép tudományi karának tanára. Nem utolsó szempont a biztonság
sem. A különböző számítógépes alkalmazásoknak figyelembe kell venniük a
tényt, hogy egy ember által kormányzott, akár több tonnát is nyomó, nagy
sebességgel haladó fémhalmazt befolyásol. Bármilyen módosítást
eszközöljön egy alkalmazás az autó felfüggesztésein vagy kormányzásán,
azt úgy kell megtennie, hogy a vezetőt ne hozza veszélyes,
kiszolgáltatott helyzetbe.
Nem mehetünk el szó nélkül a megbízhatóság mellett sem. Platzer
hangsúlyozta, hogy sokszor az alkalmazások együttes használata idézi elő
egy rendszer lefagyását, vagy szokatlan viselkedését, amit nem minden
felhasználó tolerál, vagy reagál le megfelelően. Egy rendszerösszeomlás
egy autóban nem csupán kellemetlen, de veszélyes is lehet. Annak is
fennáll a veszélye, hogy az autósok már túl sok alkalmazást futtatnak,
ami inkább hátráltatja, semmint segíti őket a vezetésben. Az úgynevezett
"bloatware", vagyis a haszontalan funkciókkal teletömött szoftver a
számítástechnikai és a mobil világ egy állandó problémája; gondoljunk
csak bele, mennyi funkciót használunk a szövegszerkesztők által
felkínált több száz közül egy mindennapi levél megírásakor. "Emlékszem,
valahol láttam, hogy egy embernek átlagosan 22 alkalmazás fut a
telefonján, amiből legfeljebb ötöt használ" - mondta Buczkowksi.
Medvig Attila az NNG Kft. vezető tanácsadója szerint nem lesz ennyire nagy léptékű a fejlődés.
Az Unió által nemrégiben elfogadott ITS (Intelligent Transport Systems)
direktíva határozott célként jelöli meg az európai, egységes és valós
idejű útinformációs szolgáltatás létrehozását. Ez lehet az
információforrása a hasonló "online" autóknak. A gépjárművek internethez
és egymáshoz való kapcsolása az a fejlesztési irány, amely mindenképp
életünk részévé válik, ha nem is feltétlenül a fentiekben vizionált
formában, nyilatkozott Medvig Attila a Discovery cikke, illetve a Ford
sajtóközleményére lapunknak adott kiegészítésében. "A bemutatott jármű,
és az abban lévő technológia természetesen prototípus, így az itt
alkalmazott megoldások többsége egyedi marad. Azonban érdemes a
sajtóközlemény néhány szavára odafigyelnünk" -írja.
A "connected" vagy "online" autó megvalósítása elsőre egyszerűnek tűnik,
hiszen mára szinte mindenhol elérhető a vezeték nélküli adatkapcsolat.
Ez a valóságban ma GPRS szolgáltatást jelenti, az említett WiFi és
Bluetooth technológiák lokálisak. Egy mozgásban lévő autó nem
feltétlenül tudja ezeket használni a "felhő" elérésére. A mindenhol
elérhető GPRS technológia pedig viszonylag alacsony sávszélességet
biztosít. Nem feltétlenül tudunk iTunes zenéket hallgatni, amikor
viszonylag sok autó van ugyanabban a távközlési cellában, például
autópályán egy dugóban.
A mobiltelefonokkal hozzászoktunk a folyamatos internetkapcsolathoz, és
ahhoz, hogy a számunkra értékes információkat bárhonnan elérjük.
Tekintettel az üzembiztonságra egy autó azonban nem fog az interneten
forgalmi és időjárás információkat keresni, hanem valószínűleg egy vagy
több konkrét (esetleg fizetős) szolgáltatást fog igénybe venni.
Alapszabály, hogy vezetés közben a gépjármű sofőrjéhez csak a valóban
releváns információkat kell eljuttatni. A megfelelő és megfelelő időben
érkező információ jelentősen növeli a gépjármű biztonságát. Egy
forgalmas autópályán fontos lehet egy váratlan baleset, egy csúszós
útszakasz vagy egy dugó a közeledő gépjárművek és a vezetőik számára.
Erről a ma divatos "felhő"-ből nem kapunk megfelelő információt.
Ugyanokkor az Európai Unió is kiemelten fontosnak tartja az intelligens
közlekedés fejlesztését. Ezen belül a kooperatív közlekedés fejlesztése
az egyik leggyorsabban fejlődő terület. A mára már szabványosított CALM
architektúra, az ETSI EN 302 665 szabvány, vagy az ezen alapuló IEEE
802.11p (WAVE) szabvány elvileg már lehetővé teszik az gépjárművek
egymáshoz, az infrastruktúrához és az internethez való kapcsolódását.
Ennek segítségével az autók egymástól, illetve a hálózatba kapcsolt
infrastruktúra elemektől (pl. kamerák) is kaphatnak információkat.
E technológiák elterjedésére a szükséges további fejlesztések miatt még
néhány évet várni kell. A tervek szerint 2018-2020-ban gördülnek le a
futószalagokról az első olyan gépjárművek, amelyek valóban alkalmasak
lesznek majd kooperatív közlekedésre. Tömeges elterjedésük csak ez után
várható, összegez az NNG Kft. vezető tanácsadója.
SG.hu