RSS feliratkozáshoz kattintson ide!
Challenger Deep, a mélység meghódítása
A kalandorok új generációja közel 11 kilométeres mélységbe szeretne leereszkedni, egy örök sötétségbe burkolózott tengeralatti sziklahasadék fenekére a Csendes-óceán nyugati részén. Ez a Föld legmélyebb pontja, a Mariana-árokban található Challenger Deep, ahol a hőmérséklet fagypont körül mozog.
"Amikor gyerek voltam, nem csak az óceán kutatást, de a világűrt is imádtam" - mondta James Cameron a Mélység titka és a Titanic című filmek rendezője, aki legutóbb az Avatarral aratott a szakmában. "Nem tudok elképzelni nagyobb élményt, mint felfedezőnek lenni és olyan dolgokat látni, amit emberi szem korábban soha nem láthatott"
A leendő felfedezők megengedhetik maguknak, hogy az álmaiknak éljenek,
mivel nincsenek finanszírozási problémájuk, zsebeik legalább olyan
mélyek, mint az ambícióik. Cameron mellett az expedícióban részt vesz
Richard Branson, akit jól ismerhetünk különböző Virgin-vállalkozásai
révén, valamint az Internet guru, Eric E. Schmidt, a Google egyik
vezére. Mindhárman mini-tengeralattjárókat építenek, tervezik a
megépítését, vagy finanszírozzák a munkálatokat, hogy eljussanak az
óceán mélyére barátaikkal, tudósokkal vagy éppen bárkivel, akinek
elegendő pénze van erre a célra. A készülő járművekkel egy-három fő
utazhat, előállítási költségük 7 és 40 millió dollár között mozog.
Az első merülést már az idei évre tervezik, azonban mivel a
vállalkozásokat elég nagy titkolózás és műszaki bizonytalanság övezi, az
óceanográfusok szerint a jelenlegi időtervben bekövetkezhetnek
csúszások. Bár az anyagok, akkuk és elektronikák terén végbement
fejlődésnek köszönhetően a járművek előállítási költsége jelentősen
csökkent, és adottságaik is nagy fejlődésen mentek keresztül, a
kihívások így is hatalmasak, a legnagyobbat talán az utastér jelenti. A
falaknak nagyon vastagnak, erősnek és pontosan legyártottnak kell
lennie, hogy ellenálljon a mélyben uralkodó hatalmas nyomásnak. A
tervezők nem csupán hagyományos fémet, de olyan meglepő anyagokat is
felhasználtak, mint a nyomás ellenálló üvegből készült gömbök.
A Trieste kísérelte meg elsőként a Challenger Deep elérését, felemás sikerrel
Eddigi történelmünk során csupán egyszer kísérletük meghódítani a
Challenger Deepet. Fél évszázaddal ezelőtt az Egyesült Államok
Haditengerészete küldött le egy tengeralattjárót, aminek az egyik ablaka
megrepedt a merülés során. Az óceánfenéken való landolás annyi iszapot
kavart fel, hogy a kétfős legénység gyakorlatilag semmit nem látott és
felvételeket sem készített. 20 percig tartózkodtak lenn.
A kisebb mélységek ma már nem okoznak gondot. A Titanic 1985-ös
felfedezése óta több száz kutató, turista és filmes, köztük Cameron is
ellátogatott a híres hajóroncshoz. Ez több mint 3 kilométeres mélységben
fekszik.
A Challenger Deep és a hasonló mélyedések egy hatalmas mélytengeri
árokrendszer részei, ami behálózza a bolygót. A legmélyebbek a
Csendes-óceán nyugati részén találhatók. Az elmúlt évtizedekben a
biológusoknak hosszú kábeleken leeresztett roboteszközökkel sikerült
némi betekintést nyerniük az ottani élővilágba. Több ezer bizarr külsejű
férget, rákfélét és tengeri uborkát fedeztek fel, legutóbb a
mélytengeri robotok angolnák és kísérteties halak rajait vették filmre.
Richard Branson tengeralattjárója
"Az emberiség utolsó nagy kihívása bolygónk óceáni mélységeinek
felderítése" - jelentette ki Branson tengeralattjárója bemutatásakor. A Virgin Oceanic
5,5 méter hosszú járműve olyan mint egy repülőgép, csupán szárnyai
zömökebbek, ami különleges íveivel a merülés megkönnyítését szolgálja.
Alkotója, a vízi járművek tervezésében rendkívüli tapasztalattal
rendelkező Graham Hawkes ennél jóval konzervatívabb kialakítást is el
bírt volna képzelni, Bransonnal közösen azonban a legmodernebb technikák
felvonultatását tűzték ki céljukul. A tengeralattjáró és a hozzá
tartozó hajó körülbelül 17 millió dollárba került.
Április végén egy másik csapat is bejelentést tett, itt azonban inkább
csak a terveket mutatták be, nem egy kész járművet. Az amerikai Triton Submarines
parányi tengeralattjárókat épít kiváló kilátást biztosító akril
gömbökkel, ami két ember szállítására alkalmas körülbelül 1 kilométeres
mélységbe. A cég bejelentése szerint egy új tengeralattjárón dolgoznak,
ami három embert juttathat el a Challenger Deephez - és remélhetőleg
vissza is. A cég megtartja a gömb megoldást, ami teljes egészében
üvegből készül. Ez elég törékenynek hangozhat, azonban L. Bruce Jones, a
cég igazgatója szerint a nyomás emelkedésével "egyre erősebbé válik".
Új járművük 15 millió dollárba kerül, azonban máris van két érdeklődő,
egy milliárdos és egy majdnem milliárdos, akik egymástól függetlenül egy
vagy két ilyen eszköz beszerzését fontolgatják. Persze mindez üzlet a
vásárlók számára is, az egyik cég tájékoztató füzete szerint egy ülés
250.000 dollárjába kerül a Challenger Deep meglátogatására vágyóknak.
Jones tájékoztatása szerint tengeralattjárójuk gyors merülésre képes, a
11 kilométeres mélységet 2 óra alatt érik el, így a kalandvágyók még
órákat tölthetnek el a mélyben a felfedezéssel mielőtt meg kellene
kezdeniük a visszautat a felszínre. "Ez nem egy reklámfogás" - mondta.
"Kereskedelmi jármű építők vagyunk. Egy olyan terméket akarunk, ami
minden nehézség nélkül újra és újra használható, olyat, ami egyszerre
nagyon elegáns, nagyon biztonságos és nagyon versenyképes"
A Triton koncepciója
Mike McDowell, aki rendszeresen szervez kalandtúrákat a mélybe, többek
közt a Titanic roncsaihoz is, úgy véli, a Challenger Deep iránt
érdeklődők egy viszonylag korlátozott piacot jelentenek. "Ez azért nem
pont az az élmény, ami után az utas azt mondja, 'hű, minden milyen
gyönyörű volt', emellett sok embert elriaszt a félelem is" -
magyarázta.
Cameron saját útját járja, a hollywoodi rendező kerüli a nyilvánosságot,
Ausztráliában dolgozik csapatával a tervezetén, immár öt éve. A
hírverés nélkül készülő tengeralattjáró Bransonéval ellentétben a
hagyományos megoldásokat vonultatja fel, csak a méretek kisebbek.
Acélból készült utasfülkéje mindössze 1,2 méter széles, ezért csak egy
ember számára van benne hely. A fülke 2009-ben sikerrel vette a nyomást
teszteket, azóta pedig több más műszakilag aggályos pontját is
tökéletesítették a járműnek, amit egy háromdimenziós kép rögzítéshez
alkalmas kamera rendszerrel fognak felszerelni, tette hozzá Cameron. A
szerkezet 7-8 millió dollárba kerül, amihez még hozzá kell számolni a
kísérőhajót, ezt naponta 30.000 dollár körüli összegért bérli majd az
expedíció. Az első próbamerülésekre jövő év elején kerítenek sort, amit
2012 nyarán 12-15 Csendes-óceáni merülés követ. Cameron nem csak a
Challenger Deepet akarja elérni, hanem a Kermadec-Tonga szubdukciós
zónát is, ami Új-Zélandtól északra húzódik.
A filmes több óceánkutató intézettel is felvette a kapcsolatot egy
hosszú távú együttműködés céljából, a tengeralattjáró hasznosítása
érdekében. "Nagyon kedvező fogadtatást kaptunk a tudományos közösségtől,
mivel rendkívül korlátozottak a pénzügyi lehetőségeik és a mélytengeri
környezetekhez való hozzáférésük" - mondta Cameron.
A legkevésbé látványosan dolgozó vállalkozó talán Schmidt, a Google
vezére, a Schmidt Óceánkutató Intézet és a Schmidt Kutatóhajó Alapítvány
alapítója. Intézetei két meglehetősen nagy, egy 77 méteres és egy 83
méteres óceánjáróval rendelkeznek. Tengeralattjárója, a Deepsearch
szintén méretes, ugyanakkor kifejezetten karcsú, inkább egy torpedóhoz
hasonló, három fő számára biztosít helyet és alig több mint egy óra
alatt éri el a 11 kilométeres mélységet. A kilátást, akárcsak a Triton
modellnél az apró hajóablakok helyett egy jókora üveggömb biztosítja. Az
összes technikai újdonságot felvonultató jármű költségei 40 millió
dollár körül mozognak, a tervek szerint kettő készül majd belőle, a cél,
ahogy azt a cég weboldala hirdeti, nem a szenzációhajhászás, hanem egy
eszköz elkészítése, ami "korlátlan hozzáférést biztosít a tudósoknak az
óceán mélyéhez"
A Deepsearch kevésbé szakítana a hagyományokkal
Mindegyik tengeralattjárót hatalmas fényszóró tömbökkel szerelnek fel, hogy bevilágíthassák a koromsötét mélységet.
Sokan drága játékokkal szórakozó elkényeztetett gyerekekként tekintenek
az új felfedezőkre, miközben az óceánkutatók üdvözlik az
kezdeményezéseket, amivel rendszeresen leereszkedhetnek a bolygónk
felfedezetlen területeinek több mint 70 százalékát kitevő óceáni
mélységekbe. "Az eredmények igazolni fogják őket" - mondta Don Walsh, a
Haditengerészet nyugalmazott tisztje, aki 1960-ban túlélte a Challenger
Deep merülést, jelenleg pedig több vállalkozásnál is tanácsadóként
dolgozik. "Rá fogja döbbenteni az embereket, milyen keveset is tudunk az
óceánokról"
SG.HU