Eddig kétszer próbálkozott a Google a közösségi szféra meghódításával, de még megkapaszkodnia sem nagyon sikerült. Első versenyzőjük egyetlen kontinens határain belül tudott csak hódítani, második kísérletük pedig egyenesen kudarcba fulladt.
A jelek szerint azonban ez a kudarc nem volt
hiábavaló, az első beszámolók és tapasztalatok alapján ugyanis sokan
úgy gondolják, hogy a Google+ elérheti mindazt, ami sem az Orkutnak, sem
pedig a Buzznak nem sikerült: legalább kikezdhetik a Facebook előnyét,
ami mindenképpen nagy szó a webkettesnek nevezett virtuális térben.
Eközben keresőjüket és egyéb szolgáltatásaikat is tovább finomítják,
amely ezúttal a kinézet újraszabásában ölt testet.
Igazából nem is három, hanem négy próbálkozásra került sor az utóbbi
néhány évben a keresőcég részéről, hiszen a már említett két platformon
kívül a végül hamvába holt Wave
is ide sorolható, mint a világot feje tetejére állítani hivatott
forradalmi fejlesztés. Ez ugyan még a végleges változat megjelenéséig
sem jutott el (ami mondjuk a Google termékeinél meglehetősen gyakran
előfordul, gondoljunk csak a GMail hosszú évekig tartó bétafázisára), ám
számos funkciója otthonra talált egyéb platformokban, további részletei
pedig a jövőben megjelenő újításokban érkeznek majd meg az otthonokba
és irodákba. A Google+ keretein belül is találkozunk néhányukkal, de az ismételgetés helyett talán érdemes végigfutni az új jövevény főbb részletein.
Az egyelőre privát meghívók révén elérhető rendszer öt alapvető
funkcióra épít, célja pedig a közösségi élmény újraformálása, a Google
szokásához híven egyszerű és letisztult módon, logikus válaszokat
keresve a mindennapos kérdésekre. Ennek érdekében újragondolták
a kapcsolatok felépítésének módját, ezekhez pedig a saját birodalmukon
belül nagy számban most is elérhető platformokat csatolnának a még
nagyobb kényelem jegyében.
Az információk és tartalmak megosztását úgy képzelik el, hogy az
többnyire a téma iránt valóban érdeklődők között zajlik majd, nem egy
globális kapcsolati lista, hanem a különböző, éppen az érdeklődés,
valamint a kapcsolat típusa és minősége alapján kialakított csoportok
mentén. Ez ugyan némileg bonyolítja a képet, hiszen kézi rendezésre
kényszerülünk családunk, barátaink és ismerőseink listájában, de
reményeik szerint ez vonzóbb modell lehet, mint a megszokott,
spammelésre, azaz kéretlen reklám levél küldésre egyébként kiválóan alkalmas változat.
A Circles, vagyis Körök alapja éppen ez, a meglévő közösségi platformok
(Facebook és társai) uralmának kikezdése, egy némileg módosított
formátumban ahol kézzel dobálhatjuk kapcsolatainkat az egyes
kategóriákba. A Facebook felhasználói bázisa egyébként immár 700 millió
fő körül jár, ami egyes vélemények szerint kritikus tömegnek számít,
innentől kezdve pedig stagnálás, vagy akár csökkenés következhet, mivel
az első, exponenciális növekedéssel jellemezhető periódus után az
emberek óvatosabban, fenntartásokkal közelítenek majd minden közösségi
szolgáltatáshoz. A Körök révén kapcsolatainkat osztályozhatjuk és
kategorizálhatjuk (nagyjából úgy, mint ahogy az a Groups esetében
történt a Facebook oldalán), ezen kategóriákkal pedig külön-külön
érintkezhetünk, nem érintve az azon kívül esőket.
A Sparks segítségével megjelölhetjük, hogy mely témák iránt érdeklődünk,
ezt követően pedig az ezen témákhoz kapcsolódó híreket és egyéb
tartalmakat kapunk több mint 40 különböző nyelven az oldalon keresztül.
Ezeket megoszthatjuk ismerőseinkkel, társaloghatunk azokról, vagyis
egyfajta kibővített üzenőfalat képzelhetünk el, amely a hangsúlyos
területek mentén rendeződik. Itt jön be a képbe a keresőbe nemrég
integrált +1 gomb, amelyre kattintva "lájkolhatjuk" az egyes
tartalmakat, egész oldalakat, avagy híreket, a kapcsolódó
szolgáltatásokhoz pedig természetesen csatlakoznak az olyan meglévő
portálok, mint a Google News, vagy a YouTube, hogy a kínálat még
könnyebben elérhető legyen mindenki számára.
A Hangouts tulajdonképpen egy egyszerű videochat és azonnali üzenetküldő
funkció, ennek megjelenése azonban komoly hatással lehet a riválisokra
és általában véve a közösségi hálózatokon barangoló felhasználókra. A
Google ugyan egyfajta videó-Twitterként írja le a szolgáltatást, amelyen
keresztül ügyes-bajos dolgainkról fecseghetünk barátainkkal egy
webkamera segítségével, ám a konferenciabeszélgetés, a YouTube videók
szinkronizált megtekintése a konferencia részeként, valamint a később
akár ide integrálható telefonhívások révén már a Skype egyeduralma is
veszélyben foroghat, ahogy azt egyes elemzők előrevetítik.
Ez persze jelenleg pusztán találgatás, de logikus lépésnek tűnik a Skype
elleni offenzíva, amely egy komplett közösségi platformmal karöltve
akár még sikeres is lehet. És talán nem véletlen, hogy többen a Facebook
kapcsán is egy érkezőben lévő videochat funkcióról beszélnek
(együttműködve az immár a Microsoft részeként működő céggel), miközben a
Skype 5.3 éppen a Facebook News Feed és állapotjelzők importálását
teszi lehetővé az oldalról.
A Mobile révén saját okostelefonunkról elküldött üzeneteinkhez
hozzáadhatjuk aktuális tartózkodási helyünket, így a beszélgetés másik
oldalán azonnal látják hol járunk éppen (ez persze kikapcsolható). Az
Instant Upload a képek készítésekor automatikusan feltölti a
felvételeket a felhőbe, ahol azok saját albumunk részeként megoszthatók
ismerőseinkkel - ez a feltöltések körülményességét hivatott
kiküszöbölni. A Huddle a csoportos üzenetekkel segít összehangolni a
kiválasztott személyek időbeosztását, itt a csoport tagjai találkozókat
és egyéb eseményeket szervezhetnek néhány üzenettel.
Ezek tehát a jelenleg elérhető főbb szolgáltatások, de a világhálón máris megjelentek a jóslatok és előrejelzések
a jövőben érkező kiegészítésekről. A Google Games megjelenése
egyáltalán nem lenne meglepő, hiszen a közösségi játékok ma már alapvető
tartozéknak számítanak minden, magára valamit is adó portálon (ezekből
olykor komoly bevételek is befuthatnak az alkotókhoz), a Google
Questions pedig valószínűleg egy Q&A funkció lenne, a könnyebb
tájékozódás érdekében. Ide számos egyéb kezdeményezés is felsorakozhat,
hiszen még a privát meghívók fázisában járunk, hónapok telhetnek el,
mire megnyitják a rendszert a nagy nyilvánosság előtt. Érdeklődés
márpedig van a platform iránt, annál is inkább, mivel a meghívásokat le
kellett állítani, miután kiderült, hogy a tagok által elküldött üzenetek
révén szinte bárki bevonható a rendszerbe - ezzel néhányan nekiálltak
kísérletezni, ám a megnövekedett forgalom miatt az illetékesek végül letiltották a meghívásokat.
A Google eközben keresőjét sem hanyagolja el, az utóbbi napokban egy fekete fejléccel egészítették ki
a megszokott felületet, amely minden bizonnyal összefügg a Google+
bejelentésével és várható véglegesítésével. A GMail, valamint a keresési
találatok kinézete is megújult, ezek többé-kevésbé egységessé váltak,
amivel egyrészt a nagyobb átláthatóság, valamint a HTML5 és a WebGL
korszakára történő felkészülés a cél, szem előtt tartva, hogy ma már a
hűtőtől kezdve a meteorológiai központokban található
szuperszámítógépekig minden létező eszközön internetezhetünk, ez pedig
új követelmények elé állítja a népszerű szolgáltatások üzemeltetőit. A
Google Maps és számos egyéb oldal hasonló változásokon esik majd át az
elkövetkező hónapokban, ahogy kiterjesztik az új séma alkalmazását.
Arról egyelőre csak találgathatunk, hogy a Google+ milyen esélyekkel lép
a színre. Kétségtelen, hogy az eddigi próbálkozások nem váltották be a
hozzájuk fűzött reményeket - az Orkut megmaradt Latin Amerika belterjes
platformjának, a Buzz negatív visszhangot váltott ki, majd a feledés
homályába merült, a Wave pedig ízekre szakadt, hogy végül egészen más
formában és felállásban találjon utat magának a felhasználókhoz. Az is
biztos, hogy a Google nagy lemaradásban van a közösségi szférában és egy
ilyen kiugrási lehetőség megragadása talán bepótolná ezt, különös
tekintettel meglévő bázisukra, amely kellő alapot biztosíthat egy
valóban életképes megoldás megmaradásához. Lehet hogy a Facebook 700
millió regisztrált taggal óriásnak számít, ezt viszont egy még nagyobb
konglomerátum, így az immár 1 milliárd (!) felhasználó igényeit
kiszolgáló keresőcég a földbe döngölheti.
SG.HU - Gyurkity Péter